Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Esetiska läroprocesser - Sida 1 av 1

Estetiska lÀroprocesser i svenskundervisning -lÀrares reflektioner över didaktiska val

Syftet med följande studie Àr att undersöka betydelsen av estetiska lÀroprocesser i svenskundervisning. Genom kvalitativa intervjuer undersöks hur och varför lÀrare valt att arbeta med estetiska lÀroprocesser i svenskundervisningen pÄ gymnasiet, samt vilka möjligheter och begrÀnsningar lÀrarna ser i sitt arbete. I undersökningen kommer jag fram till fyra övergripande omrÄden inom vilka störst potential för arbetat med de estetiska lÀroprocesserna i svenskundervisning Äterfinns. Det första omrÄdet rör att fÄnga eleven medan de övriga tre Àr mer elevrelaterade. 1.

Hiphop Edu(N)ation : En kvalitativ studie om relationen mellan skapandet av hiphopmusik och ungdomars socialisation samt identitet

The aim of this study is to explore hiphop music as an aspect of youth socialization and the relationship between music creation and identity. The study is conducted through five semi- structured qualitative individual interviews. Our theoretical starting points are Putnam?s (2000) bridging and bonding social capital symbolic interactionism. We also have used a model of learning presented by FornÀs, Lindberg and Sernhedes (1989).

??? ?????? ?? ????????! : Om litteratur och lÀsande i Tatiana Tolstajas ????.

Min underso?kning syftar till att underso?ka vilka strategier klassiska musiker anva?nder i la?roprocessen av klassiska musikstycken sa? att det konstna?rliga uttrycket fa?r de ba?sta fo?rutsa?ttningarna, stycket i sluta?ndan ka?nns sa? sa?kert som mo?jligt vid ett framtra?dande och inla?rningsprocessen ga?r sa? snabbt som mo?jligt.Bakgrunden beskriver minnets funktioner i just detta sammanhang. Det handlar om hur minnet fungerar allma?nt men ocksa? specifikt inom omra?det musik, betydelsen av fo?rkunskaper na?r vi spelar instrument och la?r oss musikstycken samt hur stress, press och nervositet pa?verkar minne och musicerande. Jag beskriver och analyserar a?ven fyra minnessystem som anva?nds i la?roprocesser i samband med instudering av musikstycken.Underso?kningen besta?r av tre intervjuer med professionella klassiska gitarrister tillika gitarrpedagoger, som ger sin bild av o?vning, instudering, minnesluckor, framfo?rande med mera.

Ju mer man övar desto mer tur har man : Om lÀroprocesser och framförande av klassiska musikstycken

Min underso?kning syftar till att underso?ka vilka strategier klassiska musiker anva?nder i la?roprocessen av klassiska musikstycken sa? att det konstna?rliga uttrycket fa?r de ba?sta fo?rutsa?ttningarna, stycket i sluta?ndan ka?nns sa? sa?kert som mo?jligt vid ett framtra?dande och inla?rningsprocessen ga?r sa? snabbt som mo?jligt.Bakgrunden beskriver minnets funktioner i just detta sammanhang. Det handlar om hur minnet fungerar allma?nt men ocksa? specifikt inom omra?det musik, betydelsen av fo?rkunskaper na?r vi spelar instrument och la?r oss musikstycken samt hur stress, press och nervositet pa?verkar minne och musicerande. Jag beskriver och analyserar a?ven fyra minnessystem som anva?nds i la?roprocesser i samband med instudering av musikstycken.Underso?kningen besta?r av tre intervjuer med professionella klassiska gitarrister tillika gitarrpedagoger, som ger sin bild av o?vning, instudering, minnesluckor, framfo?rande med mera.